نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2567
-
الف
+

برگزاری نخستین جشنواره «غزل پارسی» در «هرات»

مراسم نهایی نخستین جشنواره‌ی غزل ۱۸ اسد(مرداد) در قلعه‌ی اختیارالدین شهر هرات برگزار شد.

مراسم نهایی نخستین جشنواره‌ی غزل ۱۸ اسد(مرداد) در قلعه‌ی اختیارالدین شهر هرات برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره غزل پارسی عصر با حضور تعدادی از شاعران، نویسندگان و هنرمندان دیگر ولایت‌های افغانستان در قلعه اختیارالدین شهر باستانی هرات برگزار شد.

در این برنامه حدود پنجصد تن از شاعران، نویسندگان، استادان دانشگاه، فرهنگیان و مقام‌های دولتی افغانستان شرکت کرده بودند.

فراخوان این جشنواره در ثور(اردیبهشت) 1396 ارائه شده بود و 81 شاعر از ولایت‌های مختلف افغانستان با بیش از 400 اثر در این دوره آن به رقابت پرداختند.

این آثار توسط هیأت داوران جشنواره در دو مرحله بررسی شد و در نهایت سه شاعر توانستند تندیس طلایی‌رنگ جشنواره را به دست بیاورند و از چهارده شاعر دیگر نیز تقدیر شد. 

این تندیس از برنج ساخته شده و تمام جزییات آن کار دست هنرمندان کشور است.خط آن به قلم استاد «نجیب الله انوری»، مینیاتوری آن کار استاد «مهدی بنایی»، ریختگری آن کار «استاد حسینی»، جوش و پرداخت کاری آن توسط «جواد صفارزاده»، حکاکی و سواد کار آن توسط «خیال محمد سلطانی» و طراحی آن توسط «روح‌الامین امینی» انجام شده است.

هیأت داوران این دوره جشنواره ، «محمد ادهم کاوه» را به عنوان نفر اول، «سید موسی زکی‌زاده» را به عنوان نفر دوم و «جاوید نبی‌زاده» را به عنوان نفر سوم اعلام کردند و آثار چهارده شاعر دیگر را که در این جشنواره شرکت کرده بودند شایسته تقدیر دانستند.

«روح‌الامین امینی» مسئول برگزاری جشنواره‌ی غزل هرات و دبیر انجمن ادبی فدایی هروی ، تأثیر چنین جشنواره‌ها را بر فضای ادبی کشور مهم خواند و گفت: «برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، آن هم در فضایی که دنیای مجازی، تعداد پسندها، و دیدگاه‌ها حتی روی سلیقه‌ی شاعران تأثیر گذاشته است، یک ضرورت محسوب می‌شود.»

تجلیل از «ناظم هروی» شاعر بزرگ قرن یازدهم قمری ، شعرخوانی، سخن‌رانی و موسیقی از دیگر بخش‌های این برنامه بودند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر